السبت، 21 أغسطس 2010

الالم واحزان محسن هاشم

بقلم محسن هاشم
انا مش عارف انا عملت اية فى حياتى
يمكن كثير او قليل بس اللى اعرفة اكيد غلطت
زى البشر ما طبيعتهم خاطئيين
انا احوالى مش عاجبنى
وحاسس ان نهاتى قربت
ومش عارف اعمل اية
انا فوضت امرى لربى
هو عالم بحالى
وعارف انا اية اللى فيا وعارف دوايا
انا مهما قلت اكيد مقصر فى كل جانب
بس مش انا لوحدى كل الدنيا حواليا ضلاليية
انى اشتكيت ناس لرب الناس
عالم مين اللى بياذنى وبيحوشة عنى
انا عرف يا ربى ان قدرك كلة خير للناس
بس الناس مش مصدقة
ان الحذر لايمنع القدر
يارب زيح عنى وكا مسلم بيوحد بيك
يا رب انت عالم
بكل قلب واللى فية من علل وكل فرح
ويارب ارزقنى بحق الشهر الكريم دوة
وادركنى شفاعة حبيبك النبى صلى الله علية وسلم
وكل المسلميين
وبارك فى كل من ساعدونى لوجهك الكريم يا رب العزة
واغفر لكل عبد عاوز يتوب
واهدى كل الناس اللى عاملين يعضوا فى بعض
مش عارف لية
يا رب الهمنا من صبرك علشان نقدر نتجاوب مع الايام الكويسة والناس الحلو منها والوحش
يا رب ادخلنا الجنة بغير حساب وتقبل اعمالنا وارفعنا بعيد عن النار
وتهدى الناس للصلاة فى رمضان وبعدية
وترحمنا من الاسعار اللى ولعت وخلت حرنكش مش عارف يصحى ولا ينام
وتستورنا فى الدنيا وتبعد عنا ولاد الحرام وخصوصا شياطين الانس عادوا اكثر من شياطين الجان
وتعين وتقوى البشر على صيام عباداك وائيمائك فى شهرك الكريم
يارب تدكنى وكل مسلم ليلة القدر وتعتقق رقبنا من النار
وتقبل دعوتنا وتوفقنا للعمل الخير ديما
وتسد عنا ديونا وتفرج همومنا
دعوة انسان غلبان
اسمة محسن الغلبان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

دفتر الزوار